Pozytywne aspekty picia kawy! Czyli jak kawa wpływa na nasze zdrowie.

Zdania na temat tego, czy kawa szkodzi, czy wręcz przeciwnie – pozytywnie wpływa na zdrowie, bywają mocno podzielone. Co jednak jest prawdą, a co mitem o naszym ulubionym napoju? 

O tym, że codziennie wypijamy przynajmniej jedną filiżankę kawy, chyba nie muszę wspominać. Czasami więcej, a czasami w ogóle. Jednak gdy przychodzi do refleksji na temat jej właściwości zdrowotnych, to mamy różne, odmienne zdania. Jedne wynikają z faktów, inne z pogłosek, a jeszcze inne z przekazywanych mądrości. 

Pozytywne właściwości kawy

Zacznijmy od czynników, które pozytywnie wpływają na nasze zdrowie, a oto niektóre z nich:

  • Zawiera polifenole (związki o właściwościach przeciwutleniających), które usuwają wolne rodniki z organizmu. Opóźniają one proces starzenia się, a także zapobiegają chorobom układu krążenia, 
  • Działa pobudzająco, dzięki zawartej w niej kofeinie. Niestety podniesienie ciśnienia, przyspieszenie akcji serca i dotlenianie organizmu jest krótkotrwałe. Najlepiej pierwszą kawę wypić po około 2-3 godzinach od obudzenia się, a ostatnią nie później niż o 16. Kawa wypita po południu może negatywnie wpłynąć na zasypianie (mimo krótkotrwałego pobudzenia, kofeina w organizmie utrzymuje się jeszcze przez długi czas), 
  • Ma ona korzystny wpływ na trawienie, a także przyspiesza metabolizm, 
  • Regularne picie kawy (nie więcej niż 3 filiżanki dziennie) usprawnia funkcjonowanie wątroby i systemu odpornościowego. Jedno z przeprowadzonych badań wykazuje, że kawa może znacznie zmniejszyć ryzyko marskości wątroby. 

Czy kawa wypłukuje magnez? 

Wielu ludzi jest przekonanych o złym wpływie kawy, który ma związek z magnezem. Pewnie słyszeliście stwierdzenie, że „kawa wypłukuje magnez”, prawda? Jest w tym trochę racji, jednak to tylko część tej teorii. 

Przeciętna filiżanka kawy (ok. 250 ml napoju) wypłukuje z organizmu około 4mg magnezu. Jednak w tej samej ilości kawy, jest zawarte około 7mg magnezu. Co z tego wynika? Kawa może i wypłukuje magnez, ale w tym samym czasie dostarcza go do naszego organizmu, więc bilans wychodzi na plusie! Nie musicie się zatem obawiać drgania powiek przez picie kawy i śmiało możecie delektować się swoim ulubionym napojem! 

Wpływ kawy na odchudzanie i aktywność fizyczną

Kawa nie dość, że jest smaczna, ma właściwości prozdrowotne, to może również wspomóc naszą dietę i utrzymanie masy ciała. Wypita po posiłku, nasila odczucie sytości, poprzez wpływ na hormony odpowiedzialne za łaknienie i apetyt. Dodatkowo przez zawartą w niej kofeinę, wykazuje się efektem termogenicznym. Co to znaczy? Kawa wypita przed wysiłkiem fizycznym (około 30-60 minut przed) zwiększa ilość spalonych kalorii, oraz samą wydolność fizyczną. Została ona uznana przez Centralny Ośrodek Medycyny Sportowej, oraz Komisję Medyczną Polskiego Komitetu Olimpijskiego, za rekomendowany suplement, który korzystnie wpływa na zdolność do wysiłku fizycznego. 

Podsumowując

Kawa pita regularnie, w rekomendowanych dziennych dawkach, może nie tylko umilić nam dzień, ale także pozytywnie wpłynąć na nasze zdrowie i aktywność fizyczną. 

1 komentarz do “Pozytywne aspekty picia kawy! Czyli jak kawa wpływa na nasze zdrowie.”

  1. Pingback: Kawa zamiast posiłku? Poznaj „kawę kuloodporną!” – Mów Mi Barista

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.